assalammualaikum welcome to my food paradise blogs viewers

RESEPI MASAKAN UTK DIKONGSI BERSAMA...

disini aku ingin berkongsi resepi yang aku dapati dari website2 yang aku lungsuri,dan juga terselit beberapa resepi aku sendiri yang telah aku ubah suai sedikit, utk pengetahuan., segala masakan tidak kira darimana asalnya resepinya tetap sama, itu sama ada anda ingin menambah atau mengurangkan rempah ratusnya terpulang pada selera anda sendiri,resepi ini juga bukan hanya utk kita kaum hawa saja, malah utk kaum adam juga.. hehe..semoga resepi masakan ini dapat memberi anda idea hidangan apakah yang akan anda siapkan utk keluarga anda nanti....OK JOM!!! KONGSI RESEPI-RESEPI YANG SEDAP DAN ENAK INI..

BUBUR AYAM HONGKONG

Bahan-bahan:

250 gram beras
1 liter air
1/2 sendok teh merica bubuk
1 ekor ayam, belah jadi 2
4 siung bawang putih
1 sendok teh garam
5 butir telur
5 buah cakue, iris halus
5 sendok teh tongcay
5 sendok teh bawang merah goreng
1 sendok makan daun ketumbar, cincang

cara-caranya:

Didihkan air, masukkan ayam, rebus hingga ayam lunak, lalu angkat ayamnya, tiriskan, ambil dagingnya dan potong-potong berbentuk dadu.Tumis bawang putih hingga harum, lalu masukkan beras, aduk rata selama 3 menit, angkat dari api.Masukkan tumisan beras ke dalam sisa kaldu ayam, masak hingga menjadi bubur.Masukkan potongan daging ayam, merica bubuk, dan garam, aduk rata, angkat.Pecahkan 1 butir telur pada dasar mangkuk, tuangkan bubur panas-panas, lalu taburi atasnya dengan 1 buah cakue, 1 sendok teh tongcay, 1 sendok teh bawang merah goreng, dan sebagian daun ketumbar

relax 1 corner